Första besöket!

Första besöket avklarat! Inte grät jag alls, jag var bara ivrig och glad. Läkaren var väldigt trevlig, pratade svenska och började med att fråga: ”Jaha, så du vill bli gravid?”, och jag hörde för min inre syn (eller hörsel, whatevah) svaret: ”Well yeees. Ett barn, tack!”. Men så sa jag förstås inte. Berättade kort om mig själv och min plan, och hon förklarade de mest grundläggande grejerna.

Sen fick jag sätta mig i gynekologstolen för ett ultraljud av äggstockarna. Jag trodde att ultraljud alltid gjordes utanpå magen, men det här gjordes inre vägen… Det var jag inte beredd på, så det var lite ”Aj att klä av sig? Aj att aijjaHA! Nå just så, just så, välkommen in då bara, om du nu måst! Bah.” Men det sa jag inte. Det gjorde inte alls ont, förutom ett lätt obehag då hon inte genast hittade vänstra äggstocken och måste rota omkring lite. ”Du behöver ju inte gå ända ut i höften, för där finns den nog inte” tänkte jag, men det sa jag inte. Jag glömde snabbt min kränkta integritet då jag fick titta på ultraljudsskärmen. Livmoderslemhinnan såg bra ut (enligt läkaren då; jag såg bara ett suddigt flöbb), och högra äggstocken hade ett ägg på gång. ”Bra och aktiva äggstockar” blev utlåtandet, och jag tänkte: ”Tack tack, jag gör mitt bästa för att hålla pli på dem!”. Fast det sa jag inte heller. Hon tyckte inte det behövdes någon undersökning av om äggledarna är öppna, vilket var en lättnad eftersom jag har läst att sånt kan göra fasligt ont. Sen fick jag gå till sköterskan och ge ett blodprov, och det var det. Piece of cake! 🙂 (Eller kakbit, heter det visst. Hur härligt sången klingar osv..)

Kommentera

