Andra besöket

Andra besöket på kliniken. När jag skulle kliva in i hissen kom en ung man ut ur den. Han slog ner blicken och nästan sprang ut när han såg mig. Kanske han hade varit och donerat sperma? ”KANSKE DET BLIR HAN!” tänkte jag, men det är knappast troligt om han hade varit där så nyligen. Det är visst ett halvt års karens innan spermierna kan tas i bruk.

Uppe på kliniken träffade jag sköterskan igen, och hon intervjuade mig om mitt beslut, om önskemål på donatorn, och gick igenom den juridiska biten. Allt på min knaggliga finska. 😛 Jag hade följande önskemål: brunt hår (för att nästan alla i släkten har brunt hår), blå eller gröna ögon (för att barnet inte ska bli släktens enda brunögda och därmed sticka ut ännu mer), och av medellängd (för att jag är av medellängd). När jag frågade hur jag vet att jag inte är släkt med donatorn blev sköterskan till min stora förvåning lite ställd, och sade att ingen har frågat det tidigare, och att kliniken inte kollar upp sånt automatiskt. Det tycker jag absolut att de borde göra; inavel är ju inte att rekommendera direkt. Vi löste det så att jag fick skriva in ett extra krav på donatorn: INTE någon med ett efternamn som förekommer i min närmaste släkt, för jag kan ju inte veta om någon släkting har donerat sperma. Jag täcks inte riktigt ringa runt och fråga heller: ”Nå hej, det är kusin här! Tack för senast, det var ett trevligt släktkalas! Jo att hööördu, int ha du vari o donerat sperma nån gång?” Det vore, som engelsmännen uttrycker det, awkward.

Sedan fick jag ett par broschyrer, och skrev under avtalet om samtycke till fertilitetsvård. Och det var det! Piece of cake. Igen. (”Kaaakbiiiit heettäää de faktiskt!”)

Kommentera

