Psykologbesök

Idag var jag hos psykologen. Det var trevligt! Vi pratade i 1,5 timme om hur jag ska stöda barnets identitetsskapande utan en pappa, hurdana frågor som kan komma upp, vad jag ska svara, hur jag ska bemöta en eventuellt oförstående omgivning. Det handlade även mycket om mig själv – min bakgrund, min livssituation, hur jag fattat det här beslutet, vilka egenskaper jag kan ha nytta av (t.ex. att jag är van att klara mig ensam och är trygg i mig själv) och vilka egenskaper som jag kanske måste ändra på (jag borde t.ex. försöka komma ut och träffa lite mera folk för att barnet ska kunna få kompisar, även om jag själv inte är särskilt social alla gånger). Jag berättade att det här är mitt livs första beslut som jag inte kan ångra. Bostäder, studieplatser, jobb, piercingar  – allt sånt har jag kunnat ta tillbaka om det behövts, men det här är första gången jag verkligen inte kan ångra mig. Psykologen sa att det är få i min situation som har tänkt så långt, eftersom de ofta mest fokuserar på sin fertilitet och på att bli gravida. Fick flera gånger höra kommentarer som: ”Det är ett gott tecken att du redan har tänkt på den saken, för det tyder på att…”, ”Du uttryckte det så klokt själv tidigare”, ”Det var bra det där som du sa att…”. Så jag upplevde mig som fullt ”godkänd” för uppgiften. Nå, inte hade jag ju förväntat mig något annat heller… 😉

De konkretaste råden jag fick med mig från psykologen var att ta upp hela tillblivelsefrågan med barnet INNAN det ens förstår vad jag babblar om, och att ge barnet ord för att bearbeta saken. Mammafrö, pappafrö, donator… Hon sa att det på ett sätt ligger en grymhet i att sätta faderlösa barn till världen, men genom att prata och lyssna och låta barnet bearbeta alla tankar och känslor öppet tror jag att det ska gå bra. Den allra största grymheten i att sätta barn till världen, enligt mig själv, är att man samtidigt dömer dem till döden. Och det gäller ju alla, med pappor eller utan, så DÄR orkar jag faktiskt inte ha extra dåligt samvete som aspirerande singelmamma.

Kommentera

