Dassfunderingar

Idag har jag, mamma och pappa haft hand om mina tre syskonbarn på sommarstugan. Allt har gått bra så här långt! Jag ser det förstås som en slags övning inför vad som kanske komma skall. Jag har tidigare tänkt att prioritet nr 1 för att överleva livet med barn är SÖMN. Nu har jag ett tillägg: MAT. Så fort det började kurra ens lite i magen märkte jag att tålamodet försvann och alla barnens initiativ och önskemål blev enbart jobbiga. Så, om det så ska innebära att småäta digestive-kex och gå upp 20 kg i vikt är det värt det om det hjälper mig att orka utan att bryta ihop fullständigt.

Det här med att hinna ta en långkörare på dass är det lite värre med. Nu kunde jag ju anhålla om få försvinna från ansvaret en stund och sitta så länge det behövdes, men det kommer jag inte att kunna göra sen när (om) jag blir singelförälder. Barnet hinner ju både förstöra inredningen och ta livet av sig under ett genomsnittligt WC-besök. Och ibland så MÅSTE man gå när man behöver. Om man håller sig för länge så får tarmsystemet feilihuvu och strejkar i 4 dar tills man mår verkligt skit (höhö) och sen blir det en smärtsam och svettig session på vessan. Kanske det går att träna sig så att man kan hålla sig tills barnet somnat? Eller parkera barnet framför en skärm? Eller i absoluta nödfall, ge avkall på all personlig integritet och värdighet och ta med ungen på WC. Stackars barn. Och stackars förälder…

(Jag har läst på andra håll att WC-besök tillsammans med barnet är vardag för många, men jag vill helst undvika det om det bara går. Det är som i Sunes jul när Sune och Håkan sliter upp WC-dörren medan pappan sitter där, och han säger: ”Älskade pojkarna mina. Det finns vissa tillfällen i livet då man vill vara HELT ensam. Det här är ett sånt tillfälle.”)

Kommentera

