Skarpsynta syskonbarn

Nu är barnvaktandet på stugan över för den här gången! Det har gått bra överlag, inga större konflikter har inträffat. Jag har förstås ändå tänkt på hur jag skulle klara av motsvarande situation ensam, och det finns ju ingen chans i helvete att jag skulle fixa det här på egen hand! Men de är TRE, och jag känner dem inte på samma sätt som deras föräldrar gör. Dessutom är stugmiljön extra utmanande med vatten att drunkna i, bastuugnar att bränna sig på och berg att ramla ner från.

Barnen kom väldigt nära pudelns kärna i följande diskussion:

Mellanbarnet: ”Du har hår där!” *pekar på min armhåla*

Jag: ”Jo, det har alla vuxna. Pojkar kan få hår på magen också när de blir stora.”

Mellanbarnet: ”Är du en flicka?”

Jag: ”Jo, så jag har inget hår på magen.”

Mellanbarnet (glatt): ”Du kan bli en mamma!”

Jag: ”Jo, om jag vill.”

Mellanbarnet: ”Vill du bli en mamma?”

Jag: ”Jo, gärna, nån gång.”

Det äldsta barnet: ”Men då måste du ha nån att få barn med!”

Jag: ”Jo, det måste jag, så vi ska nu se…”

Jag iddes inte där och då börja med: ”Njaaaäää, inte nödvändigtvis! Det finns spermabanker dit snälla män har gått och runk- öööh gett sina pappafrön som sen ensamma loser- öööh singelkvinnor kan använda för att få barn! Och det ska jag göra i höst, så om vi har tur kan ni få er första kusin nästa sommar!” Jag tar upp det med syskonbarnen sen när det säkert finns en kusin på kommande, och så får de lära sig allt om assisterad befruktning. Det blir allmänbildade ungar! 🙂

Kommentera

