Känslosåsig

Igår berättade jag för min kusin och mycket goda vän om min plan, då det kom ett lämpligt tillfälle när vi var ifred och jag ändå pratade om mina framtidsplaner med jobb och boende. ”Ja, och så är det en annan sak också som kan påverka mitt liv ganska mycket…” Hon verkade överraskad men såg glad ut (hon vågade väl inte annat 😉 ). Jag å min sida blev överraskad av hur svårt det var att få fram det. Jag blev andfådd och darrade på rösten. Hur svårt ska det inte vara sen när (eller snarare om, ständigt dessa garderingar…) jag ska komma ut som gravid inför resten av släkten? Typ ”Jag väntar barn BÖÖÖÖÖÖÖL.”

På kvällen såg vi En man som heter Ove. Väntat nog så grät jag, men det var inte Ove som satte igång det, utan hans ofödda barn som dog i bussolyckan, och grannkvinnans bebis som var glad och levande och fick ligga i det döda barnets vagga som aldrig hade blivit använd tidigare. Sen när filmen var slut kunde jag till min stora förvåning och förlägenhet inte sluta gråta! Jag bara muttrade några kommentarer om att filmen var bra men boken hade ett roligt språk, och sen gick jag på dass och grät en skvätt till. Jag insåg ju nog att det inte var filmen jag grät åt (SÅ bra var den inte), utan jag grät åt mitt eget barn som inte bara är ofött utan som ofinns helt och hållet (som Findus köttbullar i Kackel i grönsakslandet), och som kanske, om det börjar finnas, också kommer att dö ofött, eller som kanske kommer att få vara glad och levande och ligga i en vagga som aldrig blivit använd tidigare.

Mitt känsloliv gör annars också tvära kast just nu. Så här kan det låta i mitt huvud: ”Buhuu, jag har aldrig fått uppleva romantisk kärlek, tyck synd om mig. TYCK FÖR FAAAN INT SYND OM MIG ERA SJÄLVGODA TVÅSAMHETSMISSIONÄRER!!! Ändå är ni alla livrädda för att bli lämnade och inbillar er att era liv skulle bli helt meningslösa utan  Partnern Som Gör Er Fullständiga. Jag är fullständig. Jag behöver inte släpa runt på en karl som tafsar mig på reven för att känna mig livsduglig.” (Surt sa räven om rönnbären? Jo, definitivt. Men vi rävar måste ju få skydda oss på nåt sätt.)

Kommentera

