Om det fina med praktiska problem, och lite hybris på slutet

Mina tankar på framtiden handlar just nu nästan bara om att visualisera alla upptänkliga problem, och försöka hitta lösningar på dem. ”Vad gör jag om [plats för valfritt katastrofscenario]”. Nu börjar jag bli trött på det. Kan jag inte bara få snabbspola till att komma hem från BB och äntligen få VETA vilka problem jag har, så att jag kan börja LÖSA dem.  Praktiska problem går alltid att lösa, bara man är lite smart och flexibel. Jag har hela mitt liv grubblat på existentiella frågor, på gott och ont, vilket har lett till att jag nästan aldrig ids jaga upp mig över praktiska problem, just eftersom de alltid går att lösa. Diskberg, nerspydda madrasser och huvudvärk är ju rena drömmen jämfört med död, tid, förgänglighet, ondska, mening eller meningslöshet.

En annan tanke: Hur kommer barnet att må utan en pappa? Hur kommer barnet att må utan ett syskon? Ja, viktiga frågor som man inte får bortse från. Men en annan viktig fråga som man inte heller får bortse från är: hur kommer jag att må utan ett barn? BARN ÄR INGEN RÄTTIGHET dundrar kritikerna då. No shit. Ingen käft kan väl göra anspråk på att ha rätt till barn, men ändå är det ingen som börjar skrika om rättigheter när heteropar vill skaffa barn. Och så det här med att man ska tänka på barnets bästa i första hand: enligt det resonemanget så får man skaffa barn endast om man kan GARANTERA barnet ett absolut perfekt, friktionsfritt och normenligt liv utan motgångar och besvikelser. Vem tusan kan lova nånting sånt? Och på tal om att tänka på barnets bästa: Det är ju precis det jag gör! Hallå, tänk nu att få mig som mamma! Vad kan väl vara bättre än det? 😉

Kommentera

