En partner borde få vara ett mål, inte ett medel

Har nyligen varit på ett mycket trevligt bröllop. Och eftersom det var ett bröllop, var det förstås mycket tal om romantisk kärlek (eller jumantisk chääälek som vissa bittra singlar kallar det i mörka stunder). Brudparet hade träffats via Tinder, och alla vi singlar direkt uppmanades att ladda ner appen på direkten. För alla måste ju Ha Någon. Och förstås svajade jag till i min mentala livsplan igen. Borde jag försöka? Det verkade ju så lätt, och nu är de gifta och ser väldigt lyckliga ut. Kunde de så kan jag, liksom.

Men sen fick jag ruska om mig och återgå till realiteterna – just nu vill jag ha en partner för att kunna få barn innan det är för sent (och jo, jag är ännu bara 30 så i teorin har jag gott om tid att ge mig ut på friarstråt, men om det inte leder någonvart så sitter jag fortfarande i samma båt om 5-10 år, fast i en som läcker och saknar åror). Jag vill gärna ha en livskamrat någon gång i framtiden, med romantik och närhet och hela köret, men just nu vill jag fokusera på att få barn. Det betyder att partnern just nu vore endast ett medel, och det skulle inte vara rätt mot honom. Man borde kunna säga, ärligt: ”DIG vill jag ha, och sen kanske vi får barn ihop!” och inte: ”BARN vill jag ha, och jag behöver dig för att få det!”. Om man säger det senare, så är det bäst om man talar till en donator och inte till en potentiell partner. Und hast du mir gesehen, det är precis det jag gör! (Ok, inte direkt för han är anonym men ni fattar.)

Tinder och andra dejtingmedier är säkert alldeles fantastiska för singelmammor och -pappor som kan ligga i soffan med skitigt hår och klottiga mjukisbyxor  och botanisera bland profilerna efter att barnen somnat. Och då helt befriad från den biologiska klockan eller krav på att partnern ska vilja och kunna få egna barn.

Förhoppningsvis kan jag någon gång säga: ”DIG vill jag ha, så kom och flytta in hos mig och min unge!” Och kanske: ”Ta för all del med dig dina egna ungar!”

(För övrigt så är det nu ca tre veckor tills den första insemineringen borde äga rum. Och jag som skulle ha börjat Ett Nytt och Hälsosamt Liv i god tid före det. HAHAHAHAHAHAHA.)

Kommentera

