Ät folsyra eller dö

Jag hade ett svagt minne av att folsyra skulle vara bra att äta före man blir gravid, så nu har jag googlat det. Mitt helhetsintryck i sammanfattning: ”Du MÅSTE äta folsyra MINST TRE MÅNADER innan du blir gravid för annars kommer barnet att födas utan hjärna och sen få leukemi och dööööööööööööööö!!!”

Jaha. Så jag borde alltså skjuta upp första insemineringen med tre månader och knapra piller medan jag väntar? För annars kommer mitt barn att dööööööööööööööö?

Nä. Jag försöker redan nu öva mig på att bemöta alla rekommendationer och råd och borden och måsten med lite distans och sunt bondförnuft, för annars blir jag bara stressad (och stress gör att barnet kan dööööööööööö). Jag kan och vill inte hålla reda på alla råd om hur många glas blomkålsjuice man måste bälga i sig efter morgonens yogapass medan man sitter i sin plastbantade granriskoja (dricker man varm kakao istället kommer barnet garanterat att dööööööööö för socker är ju ett gift och mjölk är bara annars suspekt).

Låt mig citera den fantastiska Fru Infertil, som skrev följande då ägglossningstestet hade visat positivt dagen efter en utekväll: ”Jag är inte REEEEDOOOOO grät jag. Jag är inte VÄRDIG! Jag är inte FÄRDIG! Jag är tjock och ohälsosam och har inte mediterat på en klippa och embryot kommer VÄNDA I DÖRREN till min oharmoniska vinmarinerade livmoder.”

Lite så känns det. Jag är också tjock och ohälsosam och har inte heller mediterat på en klippa. Men folsyra ska jag väl nog börja knapra (TROTS att det är 2,5 månader för sent och barnet därför kommer att dööööööööööö så fort det blivit till).

Nog föddes det friska barn även före det fanns sjögräspulver och gojibär och mindfulness.

Det här blogginlägget innehåller annars 77 ö:n och en hel del ironi, om det blev otydligt. 😉

2 thoughts on “Ät folsyra eller dö

  1. Haha, nauroin! ❤ Barnet kommer att döööööööö! XD

    Samankaltaisia mietteitä oli itselläni, kun tärppiä edeltävän kuukauden olin ollut niin maassa että tuskin olin syönyt 😛 enkä ollut joka päivä muistanut foolihappoakaan. Olin kuitenkin sitä edeltävän puoli vuotta napsinut ko. nappeja ja katsonut muutenkin melekosen skarpisti ruokani ja lisäravinteideni perään, joten ehkäpä kehossani oli alusta asti vavvalle aika hyvät rakennusaineet. 😉

    Oikeasti: Jos odottaja ei ole suorastaan aliravittu, lapsi syntyy useimmiten aivan terveenä. ^^ On niitä ennenkin syntynyt, niinkuin sanoit. Mä kuulin kerran aika hyvän lauseen: "Sikiö kyllä ottaa mitä se tarvii!"

    Kaikki tsempit sulle inssiin! ❤

    Liked by 1 person

    • Kiitos tsempeistä! 🙂 Oli hyvä lause tuo, että sikiö ottaa mitä se tarvitsee. Ja kyllähän minä sen sisimmältäni tiedän, mutta silti on joskus vaikeaa olla välittämättä tästä ravitsemus-/terveyshysteriasta joka näkyy kaikkialla nykyään. Silloin on hyvä jos pystyy puhua järkeä itselleen. 😉

      Gilla

Kommentera

