Äggjakt med ultraljud

Det finns en fånig men kul lek som börjar med att alla deltagare ska vagga omkring på huk och ropa: ”Ägg ägg ägg ägg ägg ägg ägg!”. Jag har tänkt på den leken varje dag den senaste tiden, för jag går och väntar på ägglossning som en värpsjuk höna. Ägglossningstestet visade negativt imorse, och jag hoppas verkligen att det inte blir positivt imorgon på lördag, eftersom kliniken är stängd på veckoslut. I så fall måste jag vänta till nästa månad. Inte för att det vore någon katastrof det heller, men jag vill ALLT NU GENAST PÅ MOMANGEN! (Vad är ens en momang?)

Idag var jag på ultraljud för att kolla att allt var som det skulle, och det var det. Som vanligt var det roligt att titta på skärmen. ”Här har vi ägget då (Aj den där blobban?) och livmoderslemhinnan är fin och tredelad precis som den ska vara, ja du ser ju själv (Öööööh nä).” Läkaren sade att ägget knappast lossnar imorgon ännu (puh!), utan troligen en bit in i nästa vecka. Follikeln var nu 17 mm stor och den kan bli upp till 25 mm innan ägget behagar dra ändalykten ur äggstocksoffan och masa sig iväg i jakt på herrsällskap (från stock till stock så att säga). Det har varit ganska snålt tilltaget med herrsällskapet tidigare, så jag hoppas att ägget förstår att uppskatta det också när det nu en gång serveras! När det nu blir.

(Språkpolisiär gnällkommentar: I Sverige sysslar ju folk med mobbing och lägger topping på sina bakverk. Hur kommer det sig då att de inte börjat med ägglossing också?! Så kan de sen bli preggo och äta vegofrulle på ballen i solglajjer. (=Gravid, vegetarisk frukost, balkong, solglasögon.))

2 thoughts on “Äggjakt med ultraljud

Kommentera

