Första inseminationen

Undrar om det är ett dåligt tecken att komma hem från en insemination och lukta get? För det gjorde jag idag. På vägen mellan kliniken och bussen finns en park med getter, och jag måste ju självfallet stanna och klia dem.

Så, hur var själva inseminationen då? Den gjorde ont! Det överraskade mig, eftersom jag läst på nätet att det inte ska kännas nåååååånting aaaaaalls. Det måste vara normalbyggda kvinnor med raka rör som säger det, för jag var visst både trång o snejd (men hellre trång o snejd akteröver än i huvudet). Läkaren måste rota, lirka o trycka för att nå livmodermunnen, och det var det som gjorde ont. Själva spruttet kände jag inte alls. Inte behövde jag ligga kvar efteråt heller, eftersom det enligt de senaste rönen inte har någon inverkan om man ligger kvar eller stiger upp direkt efter en insemination. Läkaren sa att follikeln fanns kvar och att det var ”bra tid” för insemination. Jag fick ett datum då jag ska göra ett graviditetstest, förutsatt att inte mensen har kommit före det. Så nu återstår att vänta.

Jag trodde att jag skulle vara känslosåsig efter ingreppet, men jag kände mig helt som vanligt. Nästan lite småirriterad, för det var varmt och jag började bli hungrig och hade sovit dåligt. Jag mötte säkert 7 gravidmagar på hemvägen, men inte väckte de någon reaktion de heller. Det är som att jag ”släppte” hela saken när spermierna väl kommit på plats, för nu kan jag inte göra nåt mer. Det ska bli riktigt skönt att kunna koncentrera mig på jobbet igen, utan att behöva jaga ägg, ringa samtal och hålla tider. Det blir vad det blir.

Och till slut lite comic relief på temat: Spermalabbet av Jonas Gardell. Jag har tänkt mycket på det här videoklippet idag! 😀

(Konstbefruktning heter annars kunstig befrugtning på danska. Visst är det ju ganska konstigt.)

6 thoughts on “Första inseminationen

Kommentera

