Privilegiet att få en chans

Imorse när jag vaknade tänkte jag glatt: Nåja, vilken dpo (days past ovulation) är jag på nu då? Kom fram till att jag är på dpo 2. Inseminationen skedde i förrgår. Det kommer att bli två låååååånga veckor…

Jag har många gånger under årens lopp drömt att jag väntar barn eller föder barn. Jag har alltid varit mycket glad i drömmen, men samtidigt undrat hur och när i hela friden barnet blev till, för sånt borde man ju komma ihåg. Sen har jag vaknat och blivit besviken. Under dagen som följer har jag gått och tittat surt på alla män omkring mig. Så mycket spermier. Så nära, och ändå så långt borta. Tänk om jag bara kunde trolla in några i min livmoder?

Och tänk, nu har jag trollat in några (miljoner) i min livmoder. Inte genom magi, men inte heller genom att utsätta mig för samlag med någon vilt främmande man som jag skrapat upp från ett kroggolv. Fy, vilket trauma det skulle vara. Och nej, jag hyser inga romantiska fantasier om att förföra en mörk skönhet, ta honom med storm och försvinna i natten på min vita häst. Eller, fantisera kan man ju (och gör man ju), men i praktiken skulle det nog bli väldigt obekväm stämning. Och svårt att hitta parkeringsplats åt hästen.

Jag är så tacksam över att även jag får chansen att försöka bli mamma, trots att jag inte har haft den osannolika turen att hitta en man. Jag får också vara med! FAST jag är singel! Vilket privilegium. Och vilken himla tur att jag är kvinna. Om jag var en barnalängtande singelman skulle jag ha mycket mer begränsade möjligheter att bli förälder.

Så även om jag kanske aldrig blir gravid, är jag mycket tacksam över att jag i alla fall har fått ge det en chans. Jag tror att jag skulle bli ganska bitter som barnlös om jag aldrig ens hade fått försöka. Barn kan man aldrig ta för givna, och jag tror inte heller att jag blir gravid nu genast på första försöket (även om jag självfallet hoppas det), men i alla fall. Om jag drömmer att jag är gravid i natt, så kan jag för första gången någonsin vakna och tänka: ”Ja, det kan jag faktiskt vara”.

6 thoughts on “Privilegiet att få en chans

  1. Lycka till, hoppas att det fantastiska sker!

    Har själv gjort två inseminationer m donator som tyvärr ej funkade, men andra ivf-försöket gjorde det 🙂 Men är också tio år äldre än dig o då har ju fertiliteten dalat en hel del.

    Gilla

  2. Kirjoitat tosi hyvin! Repeilin kunnolla kirjoituksillesi.

    Kaksi vuotta sitten olin samassa tilanteessa kuin sinä, ja viidennellä inseminaatiolla sai alkunsa maailmani uusi keskipiste. Voin ihan suoraan sanoa, että lapsen hankinta (ilman miestäkin) oli elämäni paras päätös, ja kertaakaan en ole sitä katunut.

    Onnea yritykseen! (Ja anteeksi etten osaa kirjoittaa ruotsiksi.)

    Gilla

    • Voi kiitos ihanasta kommentista! 🙂 Juuri tällaiset kommentit antavat toivoa. Toki tilanne ei ole vielä päässytkään toivottomaksi, mutta kai sekin hetki vielä joskus tulee, tavalla tai toisella. Onnittelut lapsesta näin jälkikäteen, oli varmaan sanoinkuvaamaton fiilis saada vihdoinkin plussan! Ja tietysti lapsen, mutta olen nyt ymmärrettävistä syista keskittynyt vain plussoihin 😉 .
      Ja kielestä vielä: olen hyvin kiitollinen jokaisesta kommentista, olisi se sitten venäjäksi kirjoitettu. On ilahduttava huomata, että blogin kieli ei aja suomenkieliset lukijat pois, ja ennen kaikkea että tekin ymmärrätte vitsejäni. Sehän on tässä se tärkein juttu. 😀

      Gilla

Kommentera

