Blörk-stadiet

Man talar ibland lite romantiskt om att gravida kvinnor har ett speciellt skimmer över sig. Visst skulle det vara trevligt att gå omkring och strössla skimmer omkring sig, men det får nog bli till ett senare skede för just nu mår jag så förbaskat illa hela tiden. Dessutom har jag ständigt en rap på tvären nånstans vilket förvärrar illamåendet. Inte så att jag måste spy, men så att jag blir äcklad av nästan all mat. Det betyder att jag skjuter på ätandet, vilket gör att jag blir för hungrig, vilket gör att jag blir ännu mer äcklad av mat. I början ville jag ha äpplen och juice, men nu är äpplena för mjöliga och juicen för söt. Ett tag var jag sugen på ägg med kaviar, och det åt jag i två dagar innan det var stopp. Sen ville jag ha wokade grönsaker med korv, och det åt jag i en dag innan det var stopp. Och så håller det på. Tur att jag har frys, annars skulle jag behöva slänga bort en massa bra mat.

Idag var jag sugen på spaghetti och köttfärssås med grädde och timjan, så jag störtade till butiken för att hinna hem och laga det och äta det innan jag ändrade mig igen. Jag hann, och kunde äta mig riktigt mätt! Hurra! Men imorgon är det antagligen äckligt igen.

Man talar ju om tomma kalorier när maten inte innehåller någon näring utan bara energi. Nå, jag skulle vilja införa begreppet tom näring när maten inte innehåller någon njutning utan bara näring. Lyckligtvis borde det här blörk-stadiet gå över till nyår ungefär, men det blir nog en kalorisnål advents- och jultid för min del, så som det känns nu i alla fall.

2 thoughts on “Blörk-stadiet

Kommentera

