Funderingar om integritet

Idag är det vecka 8+0 och imorgon ska jag första gången till rådgivingen. Jag går fortfarande omkring med en ständig känsla av urk (utom på morgnarna, lustigt nog), men jag tycker att det lite börjar lätta så småningom.

Jag funderar ganska mycket på förlossningen. Visserligen är det långt kvar och missfall kan ske när som helst, men om allt går som det borde kommer jag ju dit förr eller senare. Jag kommer att anlita en doula, för jag vill ha någon tillgänglig hela tiden, men gillar inte tanken på att någon nära anhörig ska se mig i den situationen. Jag gillar faktiskt inte tanken på att NÅN ska se mig i den situationen. Jag avskyr att vara sårbar och intim inför andra, och det går ju inte så bra ihop med en förlossning. Jag gillar inte ens att gå till tandläkaren, eftersom folk ska ge fan i att rota runt i min käft, så tänk bara hur mycket fan folk ska ge i att rota runt i mitt underliv. Men ibland måste man väl ge avkall på lite mycket all personlig integritet för den goda sakens skull. 😛

På tal om integritet, så funderar jag också på hur det kommer att kännas att ha en stor mage som alla ser. Jag vill inte att folk ska kommentera den, skämta om den, eller bry sig om den överhuvudtaget. Jag vill inte bli betraktad som ”en gravid kvinna” med alla de förutfattade meningar som folk har om gravida kvinnor. Jag är fortfarande i första hand jag, som just nu råkar ha mitt barn i magen. Graviditetsartiklar på nätet riktar sig ofta till en läsare som jag inte överhuvudtaget känner igen mig själv i. Mammasajter, i synnerhet amerikanska, är så sprängfyllda med stjärnglitter, pastellfluff och pink for pretty girls och blue for tough boys att jag bara vill spy på alltsammans (också utan graviditetsillamående). Jag har visserligen inget emot pastellfluff i sig, men jag ogillar att få det kletat i fejset när allt jag vill ha är information och sakliga texter.

Ett hett tips är annars Förlossningspodden – allt det där vi inte pratar om, som jag har knarkat de senaste dagarna. Inget fluff så långt ögat når (eller örat hör), utan sakligt, öppet och befriande om alla möjliga slags graviditeter, förlossningar och familjer.

2 thoughts on “Funderingar om integritet

  1. Kaikista ällöttävintä minusta on se, että joka ainoassa raskaana olevaa naista esittävässä valokuvassa kuvassa nainen lääppii mahaansa. Kas kun ei lääpi tissejään. Ihan kaikki odottaville äideille suunnatut mainokset, lehdykät ja kirjaset sisältävät melkein joka sivulla kuvan mahaansa lääppivästä naisesta.
    Kyllä nainen voi olla raskaana ilman jatkuvaa vatsan lääppimistäkin!

    Gilla

Kommentera

