Om att få bestämma allting själv

Jag börjar nu så småningom i praktiken uppleva fördelarna med att vänta barn ensam. Häromkvällen satt jag och letade barnvagnar på tori.fi, och hade redan på förhand bestämt mig för vilka egenskaper jag var ute efter och vilket pris jag var beredd att betala. Efter att ha scrollat förbi ett antal praktiska men jättetrista vagnar stötte jag på en som var jättesnygg, och som kostade 100 € mer än jag hade tänkt mig. Min första tanke var: ”…men får jag verkligen det?”. Och sen insåg jag: Klart jag får! Det är mina pengar och jag gör vad jag vill med dem. Jag behöver inte be någon annan om lov eller fråga någon annan om råd. Jag bestämmer helt själv hurdan vagn jag köper. Nu köpte jag visserligen inte vagnen eftersom den hade för små hjul, men det var en befriande insikt i alla fall.

Och fler beslut kommer: namn; blöjtyp; föräldraledigheter; hur, var och när vi sover; dop; uppfostran; dagisplats; hobbyer; skärmtid. Allt det bestämmer jag. Endel kanske skulle få ångest att fatta stora beslut helt ensam, men jag tycker det är alldeles fantastiskt att slippa vara beroende av någon annans åsikt. Jag litar på mitt eget omdöme, och om jag någon gång inte skulle göra det kan jag be andra om råd, för att sedan ändå fatta ett eget beslut. En sak har jag dock tvekat kring, och det är om jag ska låta vaccinera mig mot influensa eller inte. Jag tror dock det löser sig av sig självt, så att jag fortsätter vela och fundera tills influensavågen har dragit förbi och problemet inte längre är aktuellt. Tadaa! 🙂

Graviditetsuppdatering: vecka 14+6 idag, och livmodern känns stor som en handboll. Magen syns inte ännu (dvs. inte mer än vanligt, har haft putmage hela mitt vuxna liv), men underbyxorna börjar strama och jag har köpt mina första mamma-underbyxor. Det borde jag ha gjort redan i tonåren, de är så sköna! Jag känner mig annars väldigt normal just nu. Mår sällan illa och har kunnat åka buss med bara ett lätt obehag mot slutet av resan. Ingen värk nånstans och jag kan fortfarande sova på mage. De enda besvär som envist hänger kvar är förstoppning och luft i magen, och de lär hänga med till det bittra slutet. Det är väl bara att fortsätta äta fibrer och dricka vatten och motionera. Skrev hon där hon satt hopsjunken framför datorn med en kopp varm kakao. 😉

 

2 thoughts on “Om att få bestämma allting själv

  1. Ihanaa, että voit noin hyvin <3!!!

    Sinun itsenäisyytesi ja onni itse tehtävistä päätöksisyä kuulosti hyvältä. Hedelmöityshoidoilla lasta hankkimaan lähtevät naiset taitavat ylipäätään olla varsin itsenäistä ja rohkeaa sakkia. Minulle tulee heti mieleen aika monta pariskuntaa, jotka ovat kovasti riidelleet lasten nimistä. Eräässä perheessä asia ratkaistiin niin, että äiti päätti ensimmäisen lapsen nimen ja isä päätti seuraavan lapsen nimen. Sisaruksilla on sellaiset nimet, että ne sopivat yhtä hyvin yhteen kuin tulppaani ja kulmahiomakone. Yhden vanhemman perheissä onkin myös se hyvä puoli, että vanhemmat eivät riitele 😀

    Gilla

    • ”Kuin tulppani ja kulmahiomakone”! 😀 Niinpä, yksinhuoltajuudessa on monta hyvää puolta jotka eivät tule esiin mediassa, jossa yksinhuoltajuus on melkein aina traaginen ja tuskainen asia.

      Gilla

Kommentera

