Att ha mage

Idag är det vecka 18+3, och jag börjar känna av magen allt mer. När jag cyklar i min normala framåtlutade ställning slår låren mot magen vid varje tramp, så jag får höja styret och börja cykla mommostyle. 😉 Igår var det första gången obekvämt att knäppa utebyxorna, och jag kör nu med bälte och halvöppen gylf (tur att jackan är lång…).

Det heter ju att gravida inte ska bära tungt. Vad som räknas som ”tungt” har ingen specifiserat, men jag tror det funkar att gå på magkänsla, i ordets dubbla bemärkelse. Idag var jag ute på gården och skulle flytta lite stenar. Det gick bra med dem som jag kunde bära i en hand, men när jag skulle ta de större som krävde två händer kändes det obehagligt i nedre magen och ljumskarna. Det gjorde inte ont, men det ”tog emot” på nåt vis, så jag lät stenarna ligga. Jag har planerat en massa trädgårdsarbete till våren då jag kommer att behöva gräva gropar och kånka på både sten och mylla, så vi ska nu se hur det går sen då magen är ännu större. Jag, som minsann alltid ska klara av allting SJÄLV, blir onekligen lite kränkt av det här. 😛 Men jag har folk som kan hjälpa till, så jag får leka arbetsledare och stå och domdera istället. Det kan ju vara helt trevligt det också.

5 thoughts on “Att ha mage

  1. Evolutionen har väl sett till att man oftast klarar av av bära en tyngd motsvarande två- treårigt barn utan att det ska vara farligt 😛 Det är ju tur att naturen även fixat det så fint att man känner av då magen dras ihop till en hård boll, då kan man man det lite lugnare i stället 🙂

    Gilla

  2. Familj och vänner finns till för just de gånger när man inte kan bära stenar/piano/flyttlådor/soffor själv. Du får ha talko i vår, leka arbetsledare och typ bjuda talkogästerna på te och kaka i utbyte!

    Gilla

Kommentera

