Renovering, socker och X-hopp

Det har varit tyst här några veckor för att 1) det har inte hänt nåt och 2) jag har varit upptagen med att fundera på renoveringsgrejer. Just nu bor jag hemma hos mina föräldrar eftersom både köket och badrummet renoveras i min lägenhet. Badrummet skulle förnyas helt och hållet och är nästan färdigt, men i köket skulle vi bara riva ett väggfast skåp, höja arbetsbänken och befria 50-talsskåpen från 70-talet. ”Skulle”. Det ena ledde till det andra och nu finns där varken golv eller innerväggar, och det är oklart när det blir ett kök igen. Tur att det är långt till förlossningen ännu! 😀

Graviditeten går fortsättningsvis bra. Jag var på den ökända sockerbelastningen för ett par dagar sedan, och var ärligt talat lite orolig för resultatet. Dels hade jag socker i urinet för några veckor sen, och dels har jag återgått till mitt normala godisintag efter första trimesterns illamående. Inte sätter jag nu i mig några enorma mängder socker, men jag äter med stor förtjusning choklad nästan varje dag. Graviditetsdiabetes skulle med andra ord sitta väldigt illa i min vardag. Lyckligtvis oroade jag mig i onödan, för värdena var mycket bra och jag kan fortsätta äta choklad! Hurra! Hemoglobinet har äntligen börjat stiga igen och allt annat verkar också vara i skick, så det är bara att tacka och ta emot!

Lillsprattlet växer och lever om. I synnerhet under sena kvällar kan jag se hur magen nästan hoppar. Ibland har jag känt sparkar på tre ställen samtidigt, ganska långt från varandra. Vad GÖR hen där inne, hoppar X-hopp?! 😀 Om jag själv har varit mycket aktiv under dagen (inte nu hoppat X-hopp men t.ex. rivit skåp eller panikcyklat till posten) får jag sammandragningar på kvällen, men de gör inte ont utan är mest fascinerande. Att sova på rygg funkar inte längre, för det bara bultar i öronen. Jag läste nånstans* att det beror på att livmodern trycker på stora kroppspulsådern, så det är nu endast sidoläge som går för sig.

*Tillförlitlig källa i stil med ”internet”. (Jag läste annars en gång en insändare där skribenten på allvar skrev ”se internet” som källhänvisning. Voj lilla tanten ändå!)

Maga-v25+någå

Här är en bild från ungefär en vecka sen.  Nu är jag i vecka 26+2.

2 thoughts on “Renovering, socker och X-hopp

  1. Apua kun sulla on vatsa kasvanut ja kun sä olet jo PITKÄLLÄ (26+2)! Ajattelin varmaan jotenkin, että jäisit ikuisiksi ajoiksi alkuraskauteen. 😉 Ihana lukea kuulumisia, toivotan aurinkoisia päiviä! ❤ Ja kodin valmistumiselle nopeutta. 😉

    Gilla

    • Kiitos! 😀 Nopeasti on kyllä mennyt, en olisi ikinä uskonut kun alkuraskaus meni niiiin hitaasti! Ajattelin muuten kun luin viimeisin blogipostauksesi, että kohtahan sieltä voi tulla jo vauvauutisia! 😀 On se vaan ihmeellistä mitä kaikki ehtii vuodessa tapahtua. 🙂

      Gilla

Kommentera

