Två månader till BF

Det är märkligt hur en graviditet kan gå olidligt långsamt i början för att sedan rusa iväg mot slutet. Idag är det exakt två månader kvar till beräknad förlossning, och jag har inte hunnit med närapå allt som jag trodde jag skulle hinna med under graviditeten, och kommer inte att hinna med det heller. Jag läste dock nånstans att det finns ett liv efter förlossningen (!) och att allt inte måste vara ”färdigt” när barnet föds. Livet blir ju ändå aldrig färdigt.

En sak har jag dock hunnit med, och det är en resa till min kusin i Norrköping. I början av graviditeten hade jag aldrig klarat det pga illamående, men nu gick det utan problem (förutom lite sjösjuka över Ålands hav på hemvägen). Jag reste med lätt packning, och det var riktigt bekvämt att bära ryggsäck som motvikt till magen. Och avgiftsfria allmänna toaletter är nog grejer det. 😉

Lillsprattlet bökar på. Jag skrev i nåt tidigare inlägg att jag förundrade mig över att gravida alltid avbildas med händerna på magen, men nu har jag kommit på en möjlig orsak – det är helt enkelt väldigt roligt att känna på sparkarna! Det känns skojigt rent fysiskt, samtidigt som det är en försäkran om att barnet mår bra. Eller att det i alla fall inte är dött. Jag läste nyligen ett par artiklar/blogginlägg om fosterdöd och är inte direkt nojig, men tillräckligt medveten för att i bakhuvudet hålla koll på hur länge sen jag kände rörelser senast.

Min mamma jobbade tidigare som barnmorska och har kvar en liten trälur som man lyssnar på fostrets hjärtljud med. Häromdagen provade hon den på mig, och lyckades bonga barnets puls! Jag skulle också vilja lyssna, men jag har för korta öron. Lika bra det. 😛

Annars håller jag på och tvättar alla babykläder jag har fått av snälla människor. Nog ser det ju ganska mysigt ut med alla småplagg på rad! Och fågelskiten kommer på köpet, men det är säkert bara bra för barnets immunförsvar.

(Nå neeeeeej, jag tvättar nog om påskitna plagg.)

Sprattelkläder

2 thoughts on “Två månader till BF

  1. Vad kul med träluren! Den vill jag gärna testa då jag kommer och hälsar på. Tittade nyss på ett avsnitt av ”Barnmorskan i East End” (och grät ungefär var tionde minut för att allt var så Sorgligt och Rörande och Vackert) och där har de metalltrattar som de lyssnar med.

    Vad är det du hade tänkt hinna göra under graviditeten men inte hunnit med? Känner så igen tanken om att måsta hinna med att göra saker (fast inte med förlossning som slutpunkt, då), men som du säger – livet blir ju inte färdigt. Gäller bara att inse det på alla plan också.

    Gilla

    • Visst får du prova den sen, mamma kan instruera! 🙂 Jag hade tänkt göra en fotobok om hur barnet blev till, så och plantera en massa saker i trädgården (nå det hinner jag ännu) och ha allt jobb färdigt ungefär NOH så att jag bara sku kunna glida omkring i maj och juni och njuuuuuta. HAHAHA. 😛 Jag siktar nu på att ha alla uppdrag färdigtecknade till min födelsedag. Har varit väldigt ineffektiv hela vårvintern. Och vintern. Och hösten. Egentligen ända sedan jag påbörjade det här barnprojektet. Jag har liksom haft tankarna på annat håll. 😛

      Gilla

Kommentera

