En månad kvar till BF

Nu skulle jag kunna skriva att det börjar dra ihop sig till förlossning (rent tidsmässigt gör det ju det), men ännu är det inget som tyder på att nåt skulle hända den närmaste tiden. Var hos läkaren idag och livmoderhalsen var ännu omogen, så det verkar lugnt. Har inte heller noterat att magen skulle ha sjunkit eller att de dagliga sammandragningarna skulle ha ändrat karaktär. För min del får ungen gärna stanna inne MINST till BF, för jag har så mycket att göra ännu och jag känner mig inte alls färdig med den här graviditeten. Har inte ens närapå nått ”pust och stön jag längtar tills det här är över”-stadiet ännu, utan mår bara prima.

Häromveckan skrev jag en kolumn i lokaltidningen där jag berättade om min situation som blivande frivillig singelmamma. Det är egentligen ett lite väl privat ämne för en kolumn, men jag skrev den av tre orsaker: dels vill jag informera folk om att den här familjeformen faktiskt finns, dels bor jag på en liten ort och vill lägga korten på bordet direkt för att undvika eventuellt skvaller, och dels kanske jag kan sätta igång en tankeprocess hos någon annan ofrivilligt barnlös singel, för jag fick själv för första gången veta om det här sättet att bilda familj via en tidningsartikel för sju år sen. Responsen på min kolumn har varit enbart positiv och uppmuntrande, och det känns bra.

5 thoughts on “En månad kvar till BF

  1. Jag tror ju, som du vet, stenhårt på att ta upp ämnen som är just lite för privata! (Inom någon slags rimlighets- och bekvämlighetsgränser, förstås.) Det personliga är politiskt, och allt sånt, och att våga ta upp privata saker kan vara till otrolig hjälp för andra, precis som du skriver. Heja dig! Och må ungen ha förstånd att stanna inne till fast mitten av juli, så hinner du göra allt (nå, det hinner man ju aldrig, men i alla fall det mesta!) du ska! 😀

    Gilla

  2. Kiitos blogista, hienoa että kirjoitat ja mahtavaa, että kaikki on mennyt niin hyvin! Ja olen samaa mieltä ekan kirjoittajan kanssa siitä, että on Erittäin Tärkeää puhua näistä asioista, jotta ihmiset ympärillä ja sitä kautta koko yhteiskunta tottuu uusiin perheisiin ja uusiin tapoihin tehdä asioita. Koen itse olevani elämäntilannelapseton, ja kaikki aiheeseen liittyvä, artikkelit ja blogit tuovat lisää tärkeää tietoa ja sitä kautta valoa omaankin tilanteeseen. Toivottavasti jatkat kirjoittamista myös kun pikkuinen on syntynyt, kaikkea hyvää tulevaan koitokseen ja yhteisen matkan alkuun! 🙂 Kaiken blogisisällön ei myöskään tarvitse olla tarkkaan pohdittua, vaikka tähän asti onkin ollut. 😉 (Myös kuvituksesi ovat aivan ihania, täytyy vierailla kaupassasi joskus.) Kauniita kesäpäiviä!

    Gilla

    • Kiitos ihanasta kommentista! ❤ Kiva jos voin antaa jotain toiselle elämäntilannelapsettomalle, kun omakin matka alkoi lukemalla kaiken maailman kirjoituksia netistä. Facebookissa on suljettu ryhmä Helmisimpukat johon voi liittyä jos haluaa keskusteluseuraa ja vertaistukea tästä aiheesta.

      Jatkan kyllä kirjoittamista myös kun vauva on syntynyt, mutta saa nähdä kuinka usein ja mistä näkökulmasta, kun haluan kunnioittaa lapsen yksityisyyttä. Alussa kirjoitan kuitenkin luultavasti tyyliin: "Moi blogi, tänään ooon niiiin vänysyt… Zzzzz…" 😀 Hyvää kesää sinullekin!

      (Ja kiitos myös kuvien kehumisesta! ^_^)

      Gilla

Kommentera

